Wedstrijdverslag | Havoc DS 5 – Kadoeng DS 4

Wedstrijdverslag Havoc DS 5 – Kadoeng DS 4, zaterdag 11 maart 2017.
Heel monter traden wij aan deze zaterdag, ondanks de storende factoren die op deze zaterdag aanwezig waren. Niets is een excuus, dat heb ik al eerder aangegeven.
In de 1e set hebben wij de koploper Kadoeng nog redelijk tot goed bij kunnen benen. Er was een moment in deze set, de service ging prima, waarop de trainer dacht deze set gaan wij pakken. Alles wat wij binnenhalen van dit team is pure winst. Echter het mocht niet zo zijn en met een stand van 18 – 25 ging de winst naar Kadoeng. Het kabaal dat Kadoeng als team en coach produceerde, indien er iets misging aan onze kant, irriteerde ons DS 5 team overduidelijk. Mentaal kregen de dames een enorme dip met het idee dat zij niets goed konden doen. Het liep niet meer, terwijl wij heel vaak mentaal juist heel sterk zijn. Als het even niet loopt dan roepen wij de kopjes bij elkaar en gaat het weer van hatsiekiedee toch! Maar dan wel onder betere omstandigheden.
Met de standen in de 2e set: 14 – 25, 3 e set: 11 – 25 en 4 e set: 14 – 25, hebben wij dit verlies met 0 – 4 maar moeten accepteren. Aangegeven heeft de trainer dat verliezers een excuus hebben en winnaars een plan. Maar wij hebben toch een plan, ja toch? Wat gaan wij doen aan het probleem dat wij soms wat wiebelig zijn vanwege zich wijzigende situaties? In de trainingen worden continu zich wijzigende factoren ingebracht o.a. video opnames van het totale spel en individueel. De video opnames bekijken, hetgeen confronterend kan zijn. De trainer gaat bewust fout fluiten bij een partijtje, hetgeen heftige discussie geeft. De trainer telt fout, ballen die in zijn geeft hij uit en andersom. Ballen binnen de 3 meter tellen het ene moment wel en het andere moment niet. Dan voert de trainer het in systeem van zelfregulatie, wat gaat er goed en wat kan er beter. Als je serveert en er gaan 6 van de 10 ballen goed, de volgende keer trachten 7 van de 10 goed te doen. Dit kan ingevoerd worden voor alle onderdelen. Het doel moet aan de volgende voorwaarden voldoen: Meetbaar, Gericht op prestatie of proces, Uitdagend en Concreet. Op de trainingen voldoen de dames van DS 5 daar volledig aan, het gaat vaak super. De trainingen worden iets meer individueel ingericht, naar keuzes van de speler(s). Het kwartaalblad “Sportgericht” gaf al aan dat trainingen in het volleybal vaak te algemeen zijn. “Want” wat goed is voor de ene speelster hoeft niet goed te zijn voor de ander speelster(s). Dus 4 pijler om te kunnen reflecteren: doelen stellen, plannen, monitoren, evalueren.
Het wordt door de trainer met stapjes ingevoerd. Even wennen dus voor de speelsters.
De trainer/coach Havoc DS 5, Dick van Harlingen.